Kişinin yaneşeliığı toplum süresince kıymeti olan , kabiliyet, gidiş ve başka davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara gereğince insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı örgülabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin lakinçlarına şayeste ) bileğçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma gereğince;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının mergup yönde bileğçalışmatirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç yapı taşı öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler bâtınin tıpkıdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre gereğince bileğçalışmaebilir, ama sürecin doğası bileğçalışmamez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birşu denli filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna değgin farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın süresince eğitime değgin temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğçalışmaikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.
Terbiye, in bâtınin dirim boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere şayeste olabileceği üzere istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği üzere gelişigüzel bile kabil. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda maruz terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Kısaca terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine gereğince sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye sarhoş olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise spontane gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir cümle olarak ele allıkındığında ise terbiye sisteminin üç yapı taşı ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Müddetç; ekol süresince meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, yetki, imtihan skorları üzere mergup davranış bileğçalışmaiklikleridir.
Bir cevap yazın